piatok 24. októbra 2008

Dokonalá pomarančová torta s makom

Túto tortu som robila kamarátke k 21. narodeninám a mala obrovský úspech. Zjedli sme ju v priebehu jedného dňa. Krásne vyzerá a chutí božsky. A úplne najúžasnejší je ten svieži pomarančový puding medzi korpusmi!
__________________________________________________________
recept z Apetitu s mojimi úpravami
Potrebujeme:
Korpus:
- 150 g hladkej múky
- 2 ČL prášku do pečiva
- 150 g mletých mandlí
- 3 PL maku
- 3 veľké vajcia
- maslo na vymastenie formy
- 100 g krupicového cukru
Na pomarančový sirup:- 2 stredne veľké pomaranče v biokvalite
- 400 ml vody
- 350 g cukru
Na pomarančový krém:- 8 žĺtkov
- šťavu a nastrúhanú kôru z jedného veľkého pomaranča a jedného citrónu v biokvalite
- 100 g krupicového cukru
- 100 g masla

1. Najprv si urobíme sirup. Pomaranče si nakrájame na polcentimentrové plátky.

2. Pomaranče, vodu a cukor dáme do kastrólika a varíme (ale len jemne, necháme len prebublávať) 20 minút, kým kôra nezosklovantie. Sirup necháme vychladnúť.

3. Tortovú formu o priemere 20 alebo 23 cm vymastíme. Ja som dala naspodok pre istotu aj kruh papiera na pečenie. Na dno formy poukladáme najkrajšie plátky pomaranča, ktoré sa varili so sirupom. Mne ich vyšlo 8. Zvyšné pomaranče sceďte; sirup uchovajte zvlášť. 100 g pomerančovej zmesi potom rozmixujte so 70 ml sirupu, ideálne do ide ponorným mixérom.









4. Múku, prášok do pečiva, mandle a mak premiešajte v mise a dajte bokom.

5. V mise, najlepšie kovovej, prešľahajte vajcia s cukrom, až začne zmes pripomínať hustú smotanu; trvá to asi sedem minút. Do vajec s cukrom okamžite vmiešajte pomarančové pyré, najlepšie metličkou. Pracujte opatrne, aby pena nespadla.

6. Rýchlo, ale opatrne a veľmi ľahko primiešajte zmiešané suché prísady. Vlejte zmes do pripravenej formy, vložte do rúry vyhriatej na 180 stupňov (horúcovzdušná 160) a pečte 40–45 minút, až je cesto zlaté a pružné. Otestujte vpichnutím špajdle – nemali by na nej ostať vlhké odrobinky. Tortu nechajte vychladnúť vo forme, najlepšie na mriežke. Vyklopte, aby se pomaranče ocitli navrchu.

7. A teraz krém. Prešľahajte žĺtky so šťavou z citrusov a cez sítko preceďte do misky. Pridajte cukor, maslo a nastrúhanú kôru. V kastróliku priveďte vodu k varu, nechajte mierne variť. Nad hrniec posaďte misku s vaječnou zmesou a premiešavajte ju, až hmota zhustne tak, aby nestekala z obrátenej lyžice. Krém nechajte vychladnúť.

8. Vychladnutý korpus rozkrojte napoly a polejte ho sirupom. Ja som bola dosť opatrná, ale zbytočne. Nebojte sa a pokojne pokvapkajte každý korpus asi 20 lyžicami sirupu.

9. Na spodný korpus navrstvite krém. Korpusy spojte a nechajte tortu chladnúť aspoň 3 hodiny.

21 komentárov:

  1. Anetka, nie je prosim Ta ta vrchna cast tory horka ? Vzdy ked tepelne upravujem pomaracne, tak zhorknu.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. nie nie, ten pomarancovy sirup je mierne horkasty, ale tak akosi prirodzene. teda ja som sa nad tym asi nikdy ani nezamyslala ze by to mohlo byt nespravne, kedze aj klasicky anglicky pomarancovy dzem je vlastne dost horky a vsetci anglicania sa ho nevedia dojest:-D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. To fakt ? A ja ze ake to musi byt super ta pomarancova marmelada. Huuuu, tak to si ma odradila kupit, ked je horka. NEmam rada horke veci. aj grep si musim dokonale ocistit len na mesiaciky, bez blaniek, inak mi je to horke. Viem, ze odstranujem najzdravsie casti, ale inak by som ho nezjedla a pritom ma dokonalu aromu :)
    No mozno sa na tuto tortu odhodlam, ale zatial sa asi pustim naskor do cokoladkovych, tie mozem :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Jasne, je to uz len na tebe, ale musim este povedat, ze ja som povodne tiez nebola fanusik pomarancovych dezertov a presne mi tiez vadila ta horkost ale tato torta je podla mna jedna z najlepsich na svete. nekecam :-D

    tak dakedy, ked budes mat chut na zmenu, tak odporucam ;-)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Takze jedna z najlepsich na svete? to je vyzva...ale ten mak..mak nemusim..myslis ze by to slo aj bez neho? alebo tam nejak velmi dobre zapada a bez neho by to uz nebolo ono?

    OdpovedaťOdstrániť
  6. ano, urcite ju vyskusaj, je uzasna! a krasne vonia! mak je tam skor esteticky ako chutovo, to je fakt. nejako vyrazne ho tam nie je citit, pretoze nie je pomlety a je ho tam velmi malo. ale keby si ho velmi chcela vynechat, tak myslim ze mozes, ze sa nic vazne nestane :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Anetka, tvoj blog je uzasny, tuto tortu som aj ja robila a tiez mi velmi chutila.
    Rada sa chodim pozerat na tvoje recepty.
    Si sikulka!

    OdpovedaťOdstrániť
  8. jeej si zlata, dakujem! a som velmi rada, ze ti tato torta chutila! ja ju milujem, patri medzi moje najoblubenejsie

    OdpovedaťOdstrániť
  9. nuž, už sa mi chladí žĺtkový krém, sranda, vonia tak syrovo trošku:-) šupnem ho na to a idem spať... teším sa na zajtra, jujuj...

    OdpovedaťOdstrániť
  10. jeeeej:-D tak potom daj vediet ako to dopadlo!!!

    OdpovedaťOdstrániť
  11. ja som sa jej asi úplně prevoňala, lebo mi už pripadá iba strašne sladká a pomarančová, ale tým, čo nepiekli, chutila, tak snáď neklamali.. a ink dosť sýta:) ale je úplne krásna a dnes ešte bude ochutnávka druhej u mňa:-)

    OdpovedaťOdstrániť
  12. :-DDD neboj, to tak byva ze ked clovek nieco dlho vari/pecie tak sa tak preje tych voni ze mu to potom nechuti. torta je sladka dost, ale drviva vacsina cukru pochadza z toho sirupu ktorym sa maca korpus, takze mozno si to popolievala az prilis. ale verim ze to ist chutilo :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  13. mám strašne rada kombináciu maku a citrónu a síce tu je pomaranč, myslím, že sa to oplatí vyskúšať :))

    OdpovedaťOdstrániť
  14. urcite vyskusaj, je to velmi podobne, podla mna este o cosi lepsie;-)

    OdpovedaťOdstrániť
  15. Ahoj...tak jsem(sice pro jiný dort(čokoládový)) udělala pomerančový sirup dle tvého návodu, jen jsem část cukru nahradila třtinovým... a nevím, přijde mi, právě divně hořký a teď nevím zda to tak má být nebo jsem někde udělala chybu ve výrobním procesu...má být sladký ten sirup nebo mít zvláštní hořkou..no možná bych až řekla pachuť:)..Dytta

    OdpovedaťOdstrániť
  16. ahoj dytta, je to uplne v poriadku, tak to ma byt. sirup sam o sebe je dost hnusny. je strasne silny, strasne horky a strasne sladky. ked ho ale pouzijes na poliatie torty, bude to super, neboj. ak si ho ale robila take mnozstvo ako ja, pouzi z neho na polievanie len tak tretinu alebo polovicu, nie viac.
    nech sa pri peceni dari;-)
    aneta

    OdpovedaťOdstrániť
  17. Ahoj, díky za rychlou odpověď:) zkusila jsem to a fakt to v tom dortu je dobrý, resp. v zkušebním cupcaku. ale nakonec jsem zvolila dost vláčný korpus a není to vůbec třeba:)(čokoládový korpus od Meg http://vareni.ritta.cz/moucniky/cokoladovy-dort-s-karamelovym-kremem-a-mlecnym-marcipanem/)...Dytta

    OdpovedaťOdstrániť
  18. ahoj Anet, tak som prave dorobila tuto tortu..je uuuzaaaasna...ja nechapem ako sa mi to mohlo podarit, piekla som druhy krat v zivote, prvu som robila Tvoju malinovo-cokoladovu a ta bola tiez super.Ale tato pomarancova je taka originalna...fantasticka, stavnata a krasna.Dakujem za inspiraciu! Nora

    OdpovedaťOdstrániť
  19. Ahoj, recepty sú super, skúšala som toho už viac, len sa chcem opýtať. Tu pomarančovú zmes vyrobím.zo zvyšných pomarancov, z ktorých sa varil.sirup? Rozmixujeme a k tomu pridáme 70 ml sirupu? Dakujem

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za váš milý komentár!