sobota 26. februára 2011

Našla som nový zmysel života a sú to: Škoricové osie hniezda s karamelovo-jablkovou polevou

Zdedili sme krásny starý stôl. Rozhodla som sa, že z neho urobím francúzsku parádnicu a natriem ho na bielo. Keďže bol predtým hnedý, bude to proces nadlho. Vidím to na minimálne 4 vrstvy. Medzi prvou a druhou vrstvou som upiekla tieto osudové škoricové hniezda. Ich príprava trvá presne toľko, čo zaschnutie prvej vrstvy a naučenie sa 30 španielskych slovíčok. Snažím sa 100% využívať čas, lebo som trošku dosť vyťažená posledné dni.
Toto je recept, ktorý by som si najradšej dala zarámovať a vyvesila nad posteľ. Možno to aj fakt urobím. Recept je od Pioneer Woman a je absolútne fungujúci a bezproblémový (i keď je fakt, že ja som ho sem prepísala s pár malými zmenami, lebo boli nutné). Kysnuté cesto z tohto receptu je hebké ako detská prdelka a úžasne vláčne. A tá lepkavá karamelová šťavička navrchu! Bože! Pioneer Woman cesto po vykysnutí rozdelila na 2 časti a hniezda postupne piekla na dva krát vo forme 20x20 cm. Ja som nepochopila, prečo to robila takto a upiekla som ich všetky na jeden šup vo veľkom pekáči. Tak si rýchlo prečítajte recept, napíšte nákupný zoznam, upečte osie hniezda, zjedzte ich, híkajte a vzdychajte, upečte ich znova, zjedzte ich, upečte ich znova, zjedzte ich a kúpte si nové nohavice. O číslo väčšie.

____________________________________________
Ingrediencie:
(1 šálka = 250 ml)
Cesto:
- 2 šálky mlieka
- 1/2 šálky oleja
- 1/2 šálky kryštálového cukru
- 1 balíček sušeného droždia
- 4 a pol šálky hladkej múky
- 1/2 ČL sódy
- 1/2 ČL prášku do pečenia
- 1/2 ČL soli
Náplň:
- 3/4 šálky kryštálového cukru
- 4 zarovnané PL mletej škorice
- 3/4 šálky roztopeného masla
Karamelovo-jablková poleva:
- 110 g masla
- 1 šálka hnedého cukru (doporučujem muscovado)
- 1 PL golden syrupu alebo corn syrupu (ja som ho dala, ale myslím, že to môžete vynechať)
- 2 PL mlieka
- 2 PL jablkového brandy, napr. Calvadosu alebo jablkového džúsu (nemusí byť)
- 2 menšie jablká

1. V kastróli zohrejte mlieko, olej a cukor, kým sa cukor nerozpustí. Nechajte vychladnúť, kým nebude mlieko vlažné. (Môžete to tak isto skúsiť aj v mikrovlnke, si myslím...) Potom mlieko prilejte do veľkej misy so 4 šálkami múky a droždím. Cesto vymieste a nechajte zakryté kysnúť 1 hodinu. Po hodine prisypte zvyšok múky (t.j. pol šálky), prášok do pečiva, sódu a soľ. Všetko znova zmieste a zatiaľ odložte cesto nabok.

2. Pripravte si karamelovo-jablkovú polevu: Do panvice dajte maslo, cukor, corn/golden syrup, mlieko a ak chcete, tak aj jablkové brandy. Všetko pomaly na slabom ohni miešajte, až kým sa cukor nerozpustí. Nechajte omáčku variť pár sekúnd, potom ju dajte preč z ohňa a vylejte ju rovnomerne na dno pekáča, v ktorom budete piecť osie hniezda. Jablká ošúpte a nakrájajte na malé kocky a rovnomerne nimi posypte omáčku na dne pekáča.

3. A teraz späť k hniezdam. Cesto si rozdeľte na polovicu. Polovicu cesta vyberte na múkou posypanú dosku, rozvaľkajte ho na veľký obdĺžnik, posypte ho polovicou cukru, polovicou škorice a popolievajte polovicou masla.

4. Cesto zrolujte a nakrájajte na hrubé kolieska a poukladajte na polovicu pekáča. Potom urobte to isté z druhou polovicou cesta. Nechajte osie hniezda takto kysnúť v pekáči ešte 20-30 minút. Zatiaľ si dajte vyhriať rúru na 190 stupňov.

5. Hniezda pečte asi 25 minút, kým vám z hniezd nevyjde čistá špajdľa. (V originálnom recepte sa majú hniezda piecť prvú polovicu doby zakryté alobalom, ale ja som na to zabudla, ale vôbec nič sa nestalo, takže myslím, že to nie je podstatné.) Na záver pekáč preklopte na veľkú tácku, aby ste mali každý kúsok krásne oprplaný karamelovo-jablkovou polevou:-)

55 komentárov:

  1. hmm..neviem co si vybrat??ci ten uuuzasny stolik alebo tie neodolatelne skoricaky:)ale dostali ma oboje♥

    OdpovedaťOdstrániť
  2. :))))))))))))))))) ... zasmiala som sa ... neznášam, že musím kupovať nové nohavice :(, ale nejesť ... eee
    osie hniezda sú krásne a musia byť veľmi chutné a možno by som ich raz mohla vyskúšať, ale nie v takom veľkom pekáči, len v takom menšom, aby tie nohavice boli len o číslo väčšie, nie o dve :)
    ja mám tiež jeden stolík (nie taký pekný, ale poriadne starý) a tiež stoličku, už rok sa ich chystám natrieť na bielo, čo tak brigáda u nás ...? :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. teda tá brigáda iba v prípade, že nerodíš :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Matka dakujem, ja som presne vedela, ze budes nadsena z toho stola :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Kinga, jasné, že môžes urobiť len polovičnú dávku a upiecť ich v klasickej tortovej forme:-)

    ja som teraz úplný fanatik do zbierania retrokúskov, už takto mám u babky odložený ešte jeden neopísateľne krásny asi 80 ročný stôl po prababke, ale zatiaľ tam len čaká na mňa, lebo ho nemám kde dať. na brigošku k tebe neprídem, mrzí ma to, ale nestíham, PO-ST som v olomouci, ŠT-PI pracujem v Žiline, cez víkend sa snažím stihnúť učiť, žiť, stráviť aspoň chvíľu s kamoškami a tak :-D ale keď porodím (tak okolo roku 2015:-DDD) tak budem na materskej a budem mať čas, tak vtedy prídem :-DDD

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Anetka taký istý stôl mám aj aj , kúpili sme so starou chalupou, no nedovolili mi ho natrieť na bielo:( nevadí keď upečiem tieto fantastické hniezda budú mi chutiť aj s takého tmavého stola:)))

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Anetka,si si ista,ze ked budes na materskej budes mat cas?na mna slovo "materska" posobi uplne "antičasovo a antidovolenkovo":)))

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Ajka: jeej aj ty mas taky? no to je supeer! prosim ta, ani mi nevrav, do mna sa tiez pustili taki dvaja 50 rocni chlapi ze nemam vkus ze som sprosta, tak som to predychala a malovala som dalej. mam ich v pazi.

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Mauka: No jasne ze to bol for :-D I ked mozno ked skombinujem vela praskov na spanie pre dieta a vela antidepresiv pre mna, dalo by sa:-D

    OdpovedaťOdstrániť
  10. No Anetka, ten receptík by som si najradsej vyvesila nad postel aj ja.Len ja zial by som ostala zatial len pri tom cumení nan a slintaní...takze raz si budem musiet urobit "Vianoce", lebo to uz nevydrzím.Vyzerá tak zravo, ze neodolám

    OdpovedaťOdstrániť
  11. vyzera to velmi rozkosne :) a ten stolik! no paraaaada.

    OdpovedaťOdstrániť
  12. Recept na pioneer stranke vyzera s tym karamelom navrchu tak straaaasne vaaabivo. Uz uz som sa navnadovala ho robit, ale vtom som zistila, ze ide o obrateny kolac, voci, ktoremu mam obrovsky predsudok. Totiz mi nikdy nevysiel. Raz som sa nastvala a urobila za tyzden 3 kazdy podla ineho receptu a ani jeden nebol podla mojej predstavy...ze by to „stvrtice“ vsetko najlepsie? (asi som lava :-(...)

    OdpovedaťOdstrániť
  13. Archaa: Slavka, urcite si ich upec, budes nadsena! ;-)

    OdpovedaťOdstrániť
  14. Dora: Nieee neboj sa, nema sa co pokazit, naozaj! Ak to bude ta omacka trosku viac tiect, budes to mat krajsie - ako Pioneer Woman a ak nebude tiect ako mne, tak budu skaredsie ale praktickejsie na jedenie:-) proste sa to neda pokazit:-D

    OdpovedaťOdstrániť
  15. anetka, ja viem, ze trosku odveci, ale aku velku salku si ty pouzila? mas nejaky prevodnik? :D

    OdpovedaťOdstrániť
  16. joooj, Anetka tak tieto hniezda mi nedajú asi spávať...vyzerajú tak extra papateľne, všetky slinky sa mi zbiehajúúú:))A ten prekrásny stôl ti v dobrom tíško závidím - paráááda!!!

    OdpovedaťOdstrániť
  17. stanielita: prepac, naozaj som zabudla do receptu uviest. idem to tam dopisat. 1 salka = 250 ml

    OdpovedaťOdstrániť
  18. Anetka, toto vyzera uzasne. Vyskusam so spaldovou mukou, nech nemusim kupovat nove novavice:)

    OdpovedaťOdstrániť
  19. vyborny napad, myslim ze spaldova muka aj chutovo sedi na skoricove osie hniezda!

    OdpovedaťOdstrániť
  20. uzasne su :))))) zajtra sa do nich pustime a urcite dame vediet, ako dopadli...
    mnaaaaam

    sabka

    OdpovedaťOdstrániť
  21. Jeej Sabka to je super, urcite daj vediet ci chutili:-) Tesim sa

    OdpovedaťOdstrániť
  22. Tak to vypadá božsky :) Skořice a jablka jsou mou nej kombinací a věčným evergreenem. Akorát už jsem si po Vánocích musela větší kalhoty jednou koupit, takže nejdřív se toho musím zbavit :D Ale slintám a slintám a mám na to chuť!

    OdpovedaťOdstrániť
  23. Catalina, presne tak, jablka a skorica - to je laska na cely zivot:-) Ked vyskusas, daj vediet, ci mali hniezda uspech!

    OdpovedaťOdstrániť
  24. Tak na Vaše skoricove hniezda som pozerala si tyzden a dumala ci sa do nich pustit... dnes som sa s nimi popasovala (ako absolutny antitalent na pecenie) a vyhlasujem ze su uchvatne, vonaju neskutocne, chutia bozsky. Spravila som ale jednu zmenu, dala som do karamelu bazovy domaci sirup :)

    OdpovedaťOdstrániť
  25. tomisees som stastna ze sa podarili!!! a ked si zvladla tieto hniezda, isto nie si ziadny antitalent;-) gratulujem!

    OdpovedaťOdstrániť
  26. vyborny recept...dnes som ich vyskusala a mali uspech. dakujem za inspiraciu:-)

    OdpovedaťOdstrániť
  27. Anetka, to je paradicka. Najprv ma zaujal stolik, ale recept za nim nic nezaostal. Skoricove hniezda maju u nas zelenu. A v takejto exkluzivnej podobe som presvedcena, ze bude raz-dva po nich:)

    OdpovedaťOdstrániť
  28. adrianka isto vyskusaj, budes nadsena! :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  29. anet,
    v akom veľkom pekáči si to piekla? predpokladám, že v nejakom malom, keďže pioneer woman ich pečie v tortovej forme...
    andrea

    OdpovedaťOdstrániť
  30. Ahoj Andrea,
    pisem to aj v samotnom recepte - pioneer woman cesto rozdelila na polovicu a piekla to na dva krát v tortovej forme. mne to ale prišlo byť zbytočné, tak som to dala rovno do veľkého pekáča a upiekla to všetko naraz.
    Ak ich plánuješ upiecť, tak želám veľa šťastia pri pečení! :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  31. anet, práve som dojedla jedného "slimáčika", už radšej ani nepočítam koľkého :-) príprava mi síce zabrala celé dopoludnie, ale každá minúta stála za to! a som rada, že si tomuto receptu dala taký nadpis, lebo inak by som si ho asi ani nevšimla, keďže nie som veľkou milovníčkou kysnutého cesta, ale toto cesto bolo vážne úžasné, jemné, ľahučké, no proste dokonalé! ďakujem za recept.
    andrea

    OdpovedaťOdstrániť
  32. andrea: jeej to som stastna, ze tak chutia:-) ved prave! ja tiez nie som extra nadsenec kysnuteho cesta,ale toto je presne ta uzasna vynimka:-)

    OdpovedaťOdstrániť
  33. Anetka, tak toto sa naozaj podarilo! Ani netušíš ako strašne moc som Ti vďačná za tento recept :-). Je to naprostá delikatesa. Práve som ich teplé ochutnala a som z toho úplne vedla... Ďakujem!

    OdpovedaťOdstrániť
  34. katka to som rada, uplne chapem tvoje nadsenie, su fakt uzasne!

    OdpovedaťOdstrániť
  35. Vyzeraju kraaasne! Krasne slimaky.

    OdpovedaťOdstrániť
  36. vyskúšané, zjedené.... a čo viac dodať, proste bola to fantázia :)))

    OdpovedaťOdstrániť
  37. dakujem za super receptík. uz sme aj vyskusali. dala som to tiez na plech vsetko. muz zjedol od poobedia do vecera pol plechu :D este sme mali potom na ranajky aj s detmi.
    len mam par otazok, ja som dala karamel.zmes na plech na papier na pečenie. dávate aj vy?
    a mala som to dosť sladké, nabuduce dam menej cukru.
    a este v ceste nie je vajíčko, ja som tam jedno hodila, nechýba tam?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ahoj majka, piekla som bez papiera na pečenie. cukor pokojne mozes ubrat;-) a vajicko tam naozaj nechyba, mozes sa smelo pustit do pecenia aj bez neho ;-)

      Odstrániť
  38. Anet, mas to strasne dobre. Akurat som jeden dojedla a uz skulim na dalsi. Nedala som tam teda jablka, ale to moc nevadilo, karamel a skorica si rozumeli az-az. Mnam!
    Petra

    OdpovedaťOdstrániť
  39. Anetko díky za recept,šneci voní a vypadají úžasně...to je peklo,tolik dobrot na vyzkoušení a kdo to má vydržet celý léto zatahovat břicho v plavkách :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  40. ahoj/dobrý deň! :)
    práve som dorobila osie hniezda a musím sa priznat ze to bola pre mna bojová úloha!
    kysnuté cesto som robila doteraz 3 krát v zivote - prvýkrát to dopadlo zle, druhý velmi dobre a tretí výborne, tak si vravím ze si vyskusam tento recept...
    no kde zacat - ta omacka karamelova na jablka mi zacala dost hustnut a potom aj horiet, maslo mi ostalo plavat navrchu a vobec sa nespojilo s cukrom! tak som tuto zmes vyliala na papier na pecenie a su z toho velmi dobre karamelky!
    druhykrat som ju varila asi kratko lebo ostala po upeceni uplne svvetla... no a potom som dala osie hniezda na pekac (vytekali lebo som dala moc masla...:( no a zistila som ze pekac je moc velky, tak som ich pozbierala a take olepene dala na stol, potom omacku s jablkami na druhy pekac a naspet tie hniezda:) no a ked sa uz pekne tie potvori piekli a isla som pratat ten zalepkaveny stvol (a aj cela kuchyna je lepkava:) tak co nevidim na stole? kypriaci prasok a sol!!! - zabudla som ich dat do cesta!!! no tak po vrchu uz asi tie hniezda solit nemozem, tak som to nechala tak a dufala ze to nevadi...:):):) no a teraz tu sedim a tukam do klavesi a na nohach mam prazdny tanier! upiekli sa a su velmi dobre!! :):) som stastna potvori jedni:):) a asi si idem zajtra kupit tie nove nohavice, lebo som zjedla asi 20 deko cukru, co som povylizovala z dosky a plechu, plus tie karamelky:)
    takze taky mam zazitok:) a - dakujem za recept!

    OdpovedaťOdstrániť
  41. Tak som sa konecne dokopala a vyskusala receptik a nemozem povedat nic ine okrem FANTAZIA :-) :-) prezrali sme sa komplet cela rodina,a nedozili sa 24 hodin v nasom dome:-) dakujem za ohromny receptik a zapisujem k TOp Top TOp receptom b mojej knihe:-)urcite zopakujem este vela vela krat:-)

    OdpovedaťOdstrániť
  42. Tento recept som si vsimla asi az pred tyzdnom. Od vtedy mi skoro neda spavat ! :D doteraz som vahala kvoli tomu kysnutemu cestu, ale prestavam odolavat a idem sa do toho pustit :DDDD ale len polovicnu davku, nech nemusim kupovat nove nohavice :D

    OdpovedaťOdstrániť
  43. SU FANTASTICKE

    ....u mna to celkom dobre vyslo na prvy krat a obrovske prekvapenie cesto je uzasne ja som kysnite tiez robila asi 4 krat v zivote takze vela skusenosti s tym nemam ale to je nieco bozske ......

    Ocenila by som keby si tam mohla doplnit ze kolko je to gramov. pre mna je jednuduhie vybrat vahu a vsetko merat ako nalievat do hrnceka muku 4 a pol krat... ....

    pravda je taka ze upecenu v pekaci som nevidela kedze som medzi tym mala pracu dopiekol to moj brat a kym som sa vratila naspat tak uz tam toho vela nezostalo.....

    u mna bol tiez problem vekost pekaca ja som zvolila tiez ten vacsi ale staci mensi.... a vyvalkanie jendo cesto som vyvalka tensie a druhe bolo hrubsie takze staci natolko kolko samo spusti to cesto .

    MOJA RADA NEBOJTE SA TOHO AKO VYSLEDOK CO VAS CAKA STOJI ZA TO A BUDETE VELMI MILO PREKVAPENI AKY JE TO BOZSKY KUSOK :::)

    TAKZE DO TOHO A UZ POTOM LEN NAOZAJ VACSSIE CISLA NOHAVIC

    alebo ak nie tak kvoli tomu sa oplati aj sportovat ......

    PERFEKTNE GRATULUJEM A DAKUJEM ZA RECEPTIK JE UZASNY

    Vedel by mi niekto poradit recp na plneny pernik s marmaladou..... neviem ci existuje ale v obhode je mozne kupit take mensie perniky vo vnutri s jahodouvou alebo inou plnkou a bud posipany s praskovym cukrom alebo macany v cokolade... take jednohubky dakujem

    OdpovedaťOdstrániť
  44. v nedeľu si tento recept postla na fb a ja som sa na osie už dlhšie chystala, tak reku idem do toho. popri tom som ešte restovala bravčové, no kuchyňa hore nohami :) ale malo to taký divný postup - keď som urobila cesto, bolo také "tekutejšie" a fest lepkavé. a po pol hodke vôbec nestúplo. nabudúce to urobím ta, že tam švihnem komplet všetku múku a je to. tiež som zvolila veľký pekáč najprv, tak som potom robila fintu fň a to teda vyzeralo :D no tak som to tam dala a dala piecť a tu sa pritrafila tretia vec a to že kopa masla vytiekla a tá poleva dole urobila voľajakú nepreniknuteľnú krustu a pri plechu dole mi miestami ostalo úplne surové cesto :-/ a potom nasledoval zlatý klinec programu - tramtadadáááá - preklápanie. tak sme to s priateľom uskutočnili a následne to vyzeralo, akoby sa po tých osích hniezdach prehnalo stádo slonov, potom sa otočilo a dalo si to ešte raz (a s tými zaškoricovanými paprčami sa prehnali ešte aj po linke... sodomagomora:) ) :D aj napriek týmto všetkým peripetiám (inak som prekvapená, že som neplakala od hnevu, ale brala to relatívne dobre. lebo pri varení a pečení ja sa viem nažhaviť, ak sa mi nedarí) sú tie osie hniezda najlepšie, aké som kedy jedla. žiadne kupenecké sa im nevyrovnajú. nabudúce to budem robiť bez karamelu, jablká asi posypem na vrch, lebo tomu dodali grády riadne a budeme si krochkať. ale až o mesiac, bo gate sa mi nové kupovať nechce.

    OdpovedaťOdstrániť
  45. uuuuuzasny recept, v pravidelnch intervaloch na nich zavislacim uz par mesiacov :) rozhodne jeden z receptov, ktore zdvihnu naladu :D

    P.S: nove gate si nekupujem, trik je v tom, podelit sa so vsetkymi pribuznymi a znamymi a vzdy doniest do prace, aby pribrali aj kolegyne :D :D

    OdpovedaťOdstrániť
  46. Spravila som polovičnú dávku dala som asi O polovicu menej masla aj cukru A super!! je to mnamka

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za váš milý komentár!