nedeľa 5. júla 2009

Úžasná čokoládová torta (keď chcete ohúriť)

Prisahám, lepšiu čokoládovú tortu som vživote nejedla! Korpusy sú z cesta podobnému brownies a spája ich hriešny čokoládový krém. Niet čo dodať. 


Potrebovala som urobiť tortu pre minimálne 20 ľudí veľkú oslavu. Chcela som niečo viacposchodové, pretože som takú tortu ešte nerobila a túžila som také niečo vyskúšať. Rozhodla som sa preto vyskúšať recept z májového Apetitu 2006 na svadobnú čokoládovú tortu, akurát že som urobila len horné dve poschodia. 
Ja som moju tortu nepokryla poťahom z bielej čokolády, pretože sa mi poťahovacia hmota absolútne nepodarila a letela do koša. Tak som celú tortu len potrela šľahačkou. A namiesto čerstvého ovocia som použila na zdobenie jedlé orchidey. Bola krásna, elegantná a čo bolo najlepšie, aj úžasne chutila. 

Takto vyzeral originál:

Každé poschodie torty sa skladá z dvoch korpusov zlepených tmavým čokoládovým krémom, ktoré sa potom ešte spolu potrú po povrchu tmavým čokoládovým krémom. Korpusy by mali byť o priemere 15, 23 a 30 cm, ale ja som mala formy o priemere 18 a 23 a nebol to problém. V pôvodnom recepte piekli oba korpusy o priemere 15 a potom aj oba o priemere 23 cm spolu - jednoducho urobili cesto a rozliali ho do dvoch rovnako veľkých foriem a piekli spolu. Akurát dolné najväčšie korpusy sa piekli zvlášť. Ja som však nemala 2 rovnaké formy, takže som všetky korpusy piekla zvlášť, čiže na štyri krát. Ak to budete robiť ako ja, nezabudnite si pri robení cesta vydeliť uvedené suroviny na korpusy dvomi. Čo sa týka použitej čokolády, tmavá čokoláda by mala byť 70%ná, ja som však použila obyčajnú čokoládu na varenie Figaro a vôbec to nevadilo, torta bola dokonalá.
_________________________________________________
Suroviny uvediem v množstve na všetky 3 poschodia:
ČOKOLÁDOVÉ KORPUSY:
na dva 15 cm korpusy: (doba pečenia: vraj 45 minút, mne asi dvojnásobok)
- 200 g tmavej 70% čokolády, nalámanej na kúsky a rozpustenej vo vodnom kúpeli
- 250 g zmäknutého masla
- 350 g krupicového cukru
- 5 stredne veľkých vajec, prešľahaných
- 1 a pol PL vanilkovej arómy
- 140 g hladkej múky
na dva 23 cm korpusy: (doba pečenia: vraj 70 minút, mne asi dvojnásobok)
- 500 g tmavej 70% čokolády, nalámanej na kúsky a rozpustenej vo vodnom kúpeli
- 650 g zmäknutého masla
- 850 g krupicového cukru
- 13 stredne veľkých vajec, prešľahaných
- 3 a pol PL vanilkovej arómy
- 250 g hladkej múky
na jeden 30 cm korpus: (doba pečenia: vraj 100 minút, ale neodskúšané)
- 400 g tmavej 70% čokolády, nalámanej na kúsky a rozpustenej vo vodnom kúpeli
- 500 g zmäknutého masla
- 700 g krupicového cukru
- 10 stredne veľkých vajec, prešľahaných
- 2 a pol PL vanilkovej arómy
- 280 g hladkej múky
TMAVÝ ČOKOLÁDOVÝ KRÉM:
- 750 g zmäknutého masla
- 1,5 kg preosiateho práškového cukru
- 1 PL vanilkovej arómy
- 420 ml smotany na šľahanie
- 550 g tmavej 70% čokolády, nalámanej na kúsky
OKREM TOHO:
- 4 smotany na šľahanie
- 50 čookolády
- plastové paličky na zaistenie poschodí torty (ja som ich nedala a dve poschodia sa udržali bez problémov)
- jedlé kvety/drobné ovocie (pozrite si vyššie obrázok originálu z Apetitu)/sviečky

A tu je prepočítané množstvo surovín na krém a polevu pre prípad, že budete robiť len 2 poschodia ako ja:
Tmavý čokoládový krém: 375 g masla, 753 g práškového cukru, 1/2 PL vanilkovej arómy, 210 ml smotany na šľahanie, 275 g tmavej čokolády
Biela čokoládov poleva: 390 ml cukrového rozvaru, 105 g krupicového cukru, 1400 g bielej čokolády, práškový cukor na poprášenie
Okrem toho: 3 smotany na šľahanie

A keďže najpravdepodobnejšie je, že si budete robiť len stredné poschodie, aby ste mali klasické množstvo, tu je ešte prepočítané množstvo tmavého čokoládového krému ak pečiete len dva 23 cm korpusy: 240 g masla, 480 g práškového cukru, 135 ml smotany na šľahanie, 1/4 PL vanilkovej arómy, 175 g tmavej čokolády

Postup:
MESIAC AŽ 4 DNI DOPREDU
Upečte jednotlivé poschodia.
1. Rúru predhrejte na 160, horúcovzdušnú na 140 stupňov. Vymastite dve rovnaké formy a vyložte kruhom papiera na pečenie ich dná. 
2. Čokoládu rozpustite a nechajte vychladnúť, ale nie stuhnúť. Medzitým vyšľahajte cukor a maslo do peny. Postupne zašľahajte vajcia. Ak má zmes tendenciu zrážať sa, prisypte trochu múky. Za stáleho šľahania pridajte čokoládu, potom vanilkovú arómu a nakoniec múku. 
3. Cesto vlejte do foriem a pečte tak dlho ako je spomenuté vyššie v zozname ingrediencií. Najväčšie spodné korpusy pečte zvlášť. Upečený korpus môže byť vo vnútri ešte stále trochu vlhký alebo tekutý, toto cesto je totižto taký typ ako brownies, takže to vôbec neprekáža, práve naopak. Po stuhnutí v chladničke bude super, tomu verte. Vôbec nevadí, keď sa korpus v strede prepadne. Ak sa vám na vrchu vytvorí škrupina, ktorá odskočí od korpusu, vyhoďte ju, pretože ak ju len pritlačíte na korpus ale rozdrobíte naň a potom dáte rovno krém, stane sa vám to čo mne - pri krájaní sa bude torta rozpadávať práve tam, kde bola rozdrobená škrupina. Korpus zabalený v papieri a uložený vo vzduchotesnej nádobe vydrží až týždeň, zmrazený dokonca mesiac.
Pripravte tmavý čokoládový krém.
4. Maslo šľahajte dve minúty do peny, potom prisypávajte cukor. Všetko dobre vyšľahajte. Nakoniec pridajte vanilkovú arómu. 
5. Čokoládu v nádobe zalejte smotanou a nádobu dajde to vodného kúpeľa. Miešajte až kým sa čokoláda rozpustí a zmes bude úplne hladká. 
6. Nechajte čokoládu 15 minút vychladnúť a potom prišľahajte k maslu. V chladničke vydrží 2 týždne, v mrazničke až mesiac. Pred použitím nechajte krém dôjsť do izbovej teploty a prešľahajte ho, aby bol nadýchaný.

MESIAC AŽ 1 DEŇ VOPRED 
Spojte korpusy krémom.
7. Vždy dva a dva korpusy rovnakej veľkosti spojte krémom. Najprv si odvážte čokoládový krém - po 350 g na 15 cm korpusy, 450 g na 23 cm korpusy a 800 g na 30 cm korpusy. Potrite ním vrchné časti oboch korpusov a zlepte ich potretými stranami. Potom potrite vrchnú časť a boky takto pripravených poschodí. Krém dobre rozotrite plochým nožom. V chladničke vydrží korpus takto dva dni, v mrazničke mesiac.
DEŇ D
Spojte poschodia torty a potrite ich šľahačkou.
8. Rozpustite 50 g čokolády a rozotrite ju do prostriedku podložky alebo tácky, na ktorú chcete tortu postaviť a postavte na ňu spodné najväčšie poschodie. Teraz môžete zapichnúť do spodného poschodia plastové paličky. Posaďte navrch stredné poschodie a napokon vrchné poschodie. 
9. Vyšľahajte smotany na šľahanie a potrite nimi povrch torty. Pozapichujte sviečky (ak pripravujete narodeninovú tortu) a ozdobte tortu jedlými kvetmi ako ja alebo drobným ovocím - môžete ho len tak poukladať alebo pripevniť drôtikmi.

29 komentárov:

  1. Tortu som upiekla manželovi k narodeninám, bola výborná, fakt samá čokoláda, robila som aj čokoládovú poťahovú hmotu a ružičky z čokolády, to mi dalo trochu zabrať, ale výsledok stál za to. Do plnky som však dala oveľa menej cukru, zdalo sa mi,že to bude príliš sladké. Vďaka za super recept.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. jeeej super, som stastna ze sa vsetko vydarilo :-) musela byt krasna!

    OdpovedaťOdstrániť
  3. ozaj, inak: ked si robila krem, rozpustil sa ti pekne cukor? neskripal medzi zubami? lebo mne sa ho nikdy nedari uplne rozpustit

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Práve sa túto tortičku chystám upiecť manželovi k meninám do práce pre kolegov... každý týždeň mu pečiem drobné koláčiky (muffiny,minitortičky,ježkov...) a tak ma tam už všetci poznajú ako fanaticky výbornú cukrárku...=) tak to povedal moj manžel. Takže sa chystám ohuriť takto..je ich tam asi 40 ludi tak spravím 2 poschodia to spodne a stredné. Držte mi palce. snáď mi to vyjde... a Kde sa dajú na Slovensku kúpiť jedlé kvietky? už ich asi 2 roky márne hľadám..Ak mi môžete poradiť na princezna263@gmail.com budem vdačná... v stredu už musí byť tortička hotová, aby si ju rano vo štvrtok mohol vziať do práce. =))

    OdpovedaťOdstrániť
  5. jedlé kvietky kupujem v Metre, majú ich tam v oddelení ovocia a zeleniny. ina alternativa je potom uz len pouzit kvety, o ktorych sa vie ze su jedle, napr. macošky alebo lupene ruzi

    dufam ze sa torta podari!!! :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Idem práve vyskúšať túto skvelú tortičku, ale chcem sa ešte spýtať či mám na korpus použiť obyčajne maslo alebo heru??dakujem za odpoveď

    OdpovedaťOdstrániť
  7. teoreticky by to malo ist aj z hery, ale nemam to s nou odskusane. pouzi radsej prave kravske maslo. nech sa dari! ;-)

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Tento dort jsem dělala pro synovce k druhým narozeninám, no ono to bylo spíš pro nás dospělé, ale všichni jsme byli nadšení. Mě osobně trochu vadila ta zrnitost cukru v polevě, uvažovala jsem nad tím, jestli by cukr nešel nahradit cukrovým sirupem, kde by byla ta zrnitost vyloučena, ale zase jsem měla trochu strach, že by mi krém zřídl. No ale to byl jenom takový detail, jinak opravdu nejlepší čokoládový dort, jaký jsem kdy měla.

    OdpovedaťOdstrániť
  9. ano, zrnitost cukru vadi trosku aj mne. udajne by to vsetko malo fungovat, len vraj je problem v tom, ze mame slaby mixer. vraj taky kitchen aid a podobne s tym nema problem. je ale fakt, ze kym si kitchen aid nekupim, budem krem asi robit podla ineho receptu.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. A nedá sa cukor rozpustiť spolu s čokoládou a smotanou vo vodnom kúpeli?

      Odstrániť
  10. Ahoj Anetka, chcem sa opytat, co myslis, hodila by sa k tomuto korpusu plnka z mascarpone + jahody alebo maliny a potahovka z marcipanu? Ze by som skombinovala cesto z tejto torty a ostatne z tvojej druhej coko torty.. Michaela

    OdpovedaťOdstrániť
  11. Použite práškový cukor z Lidla-je jemnejší,.
    Ak použijete sirup - tak krém zredne, ale ho môžete upraviť pridaním jemne preosiatej strúhanky z perníkov, alebo z detských piškot.
    Marta

    OdpovedaťOdstrániť
  12. dobry den, xcem sa spytat, naozaj ide do tejto torticky az 28 vajec?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. no ak chces upiect vsetky 3 poschodia, cize tortu ktora je pre minimalne 60 ludi, tak ano, 28 vajec.

      ak chces len obycajnu tortu o priemere 23 cm, tak upec len stredne poschodie a tam ide vajicok vyrazne menej.

      Odstrániť
  13. Ahoj Anetka, chystám sa robiť túto úžasnú tortu, ale namiesto potretia šľahačkou budem dávať marcipán. Chcem sa opýtať, na tie 3 šľahačky v odseku Okrem toho. Tie sú len na potretie a do receptu na 2 poschodia ide len tých 210 ml?
    Ďakujem
    Miriam

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ano miriam, na 2 poschodia ide do kremu len 210 ml.
      nech sa pri peceni dari!!!

      aneta

      Odstrániť
  14. Ahoj, ešte sa chcem opýtať ako vysoký bol po upečení každý korpus? A keď sa dal čokoládový krém len medzi celé korpusy, nebola torta suchá. Takto teoreticky sa mi to zdá málo.
    Dík
    Miriam

    OdpovedaťOdstrániť
  15. cca 3 cm. suchy urcite nie je, pretoze toto nie je bezne suche cesto ako piskotove, toto je skor typ ako brownies, je vlhke. takze nie je sa coho bat, to mi ver ;-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aha, ja som si myslela, že sa ešte dvihne a bude tam veľa korpusu. Tak potom super, dám vedieť ako sa podarila. Už sa teším.
      Ďakujem

      Odstrániť
  16. Anetka, chcela by som túto tortičku urobiť priateľovi na narodenino-promócie ale chcela by som sa spýtať či by nebolo možné do cesta pridať oriešky alebo ako by bolo nutné recept pozmeniť aby som ich tam mohla dať. Ďakujem

    OdpovedaťOdstrániť
  17. Najúžasnejšia torta na svete akú som kedy jedla. Je síce dosť sladká, ale absolútne mi to nevadilo a to nie som čokoholik ako moja sestra :) Zbožňuje ju dokonca aj moja mama, ktorá torty a sladké skoro vôbec nejedáva. Už som ju robila 2 krát a vždy mala veľký úspech.
    Máš tu neuveriteľne úžasné recepty (pár som už otestovala)a perfektne vieš všetko podať, ako keby som bola u teba v kuchyni. Zbožňujem tvoj blog. :)))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. miriam, aj ked takto oneskorene - velmi pekne dakujem za pochvalu :-)

      Odstrániť
  18. ako dlho sa pečie korpus v teplovzdušnej rúre?
    ďakujem

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. to sa nedá presne povedať, každá rúra pečie inak... treba sledovať cesto... to je bohužiaľ jediná rada, ktorú ti môžem dať :-(

      Odstrániť
  19. mohla by som dat do tej torty okrem kremu aj cerstve ovocie? neuskodilo by to chuti tej torty? dakujem

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. myslim, ze nie... daj prvy korpus, na to natri krem, na to naukladaj ovocie v 1 vrstve a na to poloz druhy korpus. ovocie ale nesmie byt mrazene (ide z neho vela vody, co kazi strukturu torty) a musi byt naozaj po umyti dobre osusene. odporucam jahody/maliny/cucoriedky/ribezle.. to sa hodi asi najviac

      Odstrániť

Ďakujem za váš milý komentár!