piatok 7. septembra 2012

Čo je to vlastne zelený smoothie a prečo by ste sa mali odvážiť ho vypiť

Možno ste si aj vy všimli posledný rok veľké nadšenie pre zelené smoothies na mnohých zahraničných foodblogoch, hlavne na tých, ktoré su zamerané na zdravú stravu. Najprv som si myslela, že ide len o nejaký vegánsky úlet, ale teraz musím uznať, že zelené smoothies sú skvelá vec.

Skôr ako vám poviem svoje dojmy, dajme si trošku terminológie, nech máme jasno:

Smoothie - hustý nápoj z rozmixovaného čerstvého ovocia. Alternatívne môže smoothie obsahovať aj ľad, med alebo iné sladidlá, sirupy alebo čaje. Taktiež sa doňho môže pridávať mlieko, jogurt alebo zmrzlinu, ale potom už ide skôr o milkshake - mliečny kokteil.

Green Smoothie - smoothie, ktorý neobsahuje len ovocie, ale aj surovú listovú zeleninu. Ich účelom je dostať do nášho tela dostatočné množstvo zeleniny aj v tie dni, keď prijímame zeleninu v malom alebo veľmi malom množstve. Green smoothies sú príjemný a pre deti aj "bezbolestný" spôsob, ako sa donútiť dostať do svojho tela viac vitamínov.
Do green smoothies môžete použiť akúkoveľvek čerstvú listovú zeleninu, napr. špenát, mangold (len listy, nie stopky!), kel, všetky môžné druhy šalátov, listy z červenej repy, šťaveľ, žerucha atď.
Listovú zeleninu kombinujte s ľubovoľným ovocím, pokojne aj viacerými druhmi naraz. Ideálne je, keď aspoň jeden druh ovocia v smoothie je hustej konzistencie, ako napr. mango, hruška alebo banán. Ale kreativita je naozaj len na vás.
Maniaci na zdravú výživu pridávajú do green smoothies aj trochu ľanového semienka.

Účinky green smoothies na vaše telo:
- green smoothies obsahujú veľa enzýmov a antioxidantov
- sú obrovským zdrojom minerálov, proteínov a vlákniny
- pomáhajú posilňovať imunitný systém
- čistia vaše orgány, napr. pečeň a pankreas
- sú plnohodnotným a ľahko stráviteľným jedlom
- chlorofyl dodáva telu energiu a omladzuje ;-)

Toto všetko som sa o green smothies dočítala. Znelo to lákavo, ale bála som sa, ako bude taká žaburina chutiť. A potom som videla toto úžasné video a povedala som si, že keď to s radosťou pijú malé deti, tak potom to nemôže byť problém:

A je to naozaj tak. Green smoothies chutia úplne skvelo, pretože listovú zeleninu takmer vôbec nie je cítiť. Surová listová zelenina má predsa veľmi nevýraznú chuť a spolu so sladkým ovocím na jej existenciu úplne zabudnete. Pripomínať vám ju bude len zelená farba vášho smoothie :-)

Hore na fotke je môj prvý, banánovo-nektarinkový smoothie s dúhovým mangoldom.
Do mixéra som dala najskôr ľad (ak nemáte mixér, ktorý dokáže drviť ľad, tak použite len studenú vodu), potom som pridala banán a nektarinku. Všetko som dobre zmixovala. Umyla som mangold, krásne farebné stonky dúhových farieb som smutne odrezala a použila som len listové časti, lebo stonky sú horké. Na 1 pohár vám postačí cca 20-30 listov, záleží od ich veľkosti. Nasekajte ich na menšie kusy a vhoďte do mixéra ku ovociu a zmixujte úplne dohladka. A je to, zelený smoothie je na svete!

A čo vy? Už ste skúšali zelené smoothies?

Všetky múdre reči sú z Wikipedie a http://www.squidoo.com/raw-green-smoothie

13 komentárov:

  1. Aj ja sa na to už dlhšie chystám.. po takejto pozitívnej recenzií to už naozaj musím vyskúšať :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Jasné, už som vyskúšala ;) banán & bejby špenát, banán @ rukola... a kebyže som tento rok nezabudla nasiať kel a mangold, tak by som skúšala aj s nimi ;) zelené smoothies sú fajn a zdravé :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. taky se na něj pěkně dlouho chystám. to video je super :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Áno, áno, smoothies máme radi! Zelené sme ešte neskúšali, ale po tomto článku som skutočne dostala chuť! :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Tak přiznám se, že zelené smothie jsem ještě nepila, zato okurkovou limonádu už jsme v létě dělala nespočetkrát a vždycky měla ohromný úspěch i u dětí, kteří zeleninu jinak vůbec nejedí. Takže tohle stoprocentně taky vyzkouším!

    OdpovedaťOdstrániť
  6. No vyzerá to ako čistý žabí sliz :-), ale chutiť to môže úžasne. Ešte by som rada vedela, ako sa robia tie kelové čipsy z konca videa.....

    OdpovedaťOdstrániť
  7. ja odpadnem z toho malého, ten sa išiel zadrhnúť za tým, perfektný bol :DDD

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Zkoušela jsem, ale ten můj nebyl tak moc zelený, malinko jsem si ten výsledný dojem žabího slizu "pokazila" troškou sojového mléka a dost světlými salátovými listy, ale i tak bylo naprosto famózní a určitě vyzkouším více obměn ;-)

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Dnes som si kupil mixer a prvykrat spravil zelene smoothie.
    Pouzil som spenatove listy, rimsky salat, rukolu, petrzlenovu vnat, kopor, banan, kiwi, cca 2 dcl vody. Spolu toho bolo po vrch 1,5 l mixovacej nadoby. Nevedel som, ci to moj mixer s priemernym vykonom (600w) zvladne. Podarilo sa, mixoval som cca 1,5 min. a vysledok bola pekna tekuta homogenna hmota o objeme cca 0,75 l. A chut bola celkom dobra, musim este recepty a pomery vyladit. A teraz sa citim moc zdravo a budem pit zelene kazdy den :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  10. super video a clanek, pridavam muj oblibeny recept i s nejakym superfood ! :-)

    http://www.rawmanrawoman.com/18-proteinoveacute-raw-jiacutedlo-tyacutedne-fenomenaacutelniacute-superfood-sniacutedan282---miacutesa-zeleneacuteho-smoothie.html

    OdpovedaťOdstrániť
  11. super video a clanek, pridavam muj oblibeny recept i s nejakym superfood ! :-)

    http://www.rawmanrawoman.com/18-proteinoveacute-raw-jiacutedlo-tyacutedne-fenomenaacutelniacute-superfood-sniacutedan282---miacutesa-zeleneacuteho-smoothie.html

    OdpovedaťOdstrániť
  12. Ahojte ja som vyskúšal nedávno špenát, citrón, jablko, Chia, voda, pomaranč...a pochutil som si na tom... :P

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za váš milý komentár!