nedeľa 7. septembra 2014

Zdravé a nesmierne chutné figové flapjacks so zmesou sušeného ovocia a orechov

Milujem flapjacks, odkedy som ich dávnejšie objavila pod značkou Blackfriars v slovenských DM drogériách. V nemecku som ich nikde nevedela zohnať a preto keď som prednedávnom natrafila na recept na zdravú verziu flapjacks, bolo mi jasné, že ich musím doma upiecť. Flapjacks si môžete dať na raňajky alebo ako ja - zabaliť ako perfektnú desiatu alebo olovrant so sebou.

Flapjacks obsahujú veľké množstvo ovsených vločiek, ktoré sú skvelým zdrojom vlákniny, železa, zinku a vitamínu B. Orechy a sušené ovocie robia tieto flapjacks samozrejme kalorickejšie, ale všetko sú to tiež zároveň skvelé zdroje živín. Priznám sa, že som bola presvedčená, že sušené ovocie neobsahuje ani zďaleka toľko prospešných látok ako jeho čerstvá verzia. O to viac som bola prekvapená, keď som sa dočítala, že je to blud a napríklad údajne marhule sú výživnejšie sušené ako čerstvé. 

Tieto moje flapjacks drží pohromade "lepidlo" z fíg rozvarených v troche vody, medu a kokosového oleja. Trošku sa mi rozpadali, preto som presvedčená, že nabudúce do nich dám tohto "lepidla" o niečo viac a taktiež časť vločiek nahradím drvenými vločkami. Recept, ktorý vám napíšem o pár riadkov nižšie, bude už upravený tak, aby to nabudúce mne a aj vám vyšlo na jednotku.

Ak neviete, čo sú to flapjacks, tak tu je malé náučné okienko:
Tyčinky/koláče flapjack majú pôvod v Británii. (Nepleťte si to - v americkej angličtine sa pod pojmom flapjack rozumie hrubá palacinka.) Tradične sa krájali na trojuholníky, piekli sa len zo štyroch ingrediencií: ovsené vločky, hnedý cukor, zlatý sirup a maslo, prípadne sa do nich pridalo sušené ovocie alebo orechy. Kupované flapjack sa dajú nájsť v rôznych variantách: s čokoládou, ovocím, orechami, kúskami karamelu, jogurtom, džemom a pod. V súčasnosti sa v rámci snahy jesť zdravšie robia verzie s nižšou energetickou hodnotou - cukor a zlatý sirup sa nahrádzajú medom alebo napríklad sirupom z agáve a maslo sa nahrádza napríklad kokosovým olejom.
_________________________
Ingrediencie:
- 200 g sušených fíg, nasekaných nadrobno
- 75 g kokosového oleja, prípadne masla
- 5 PL medu alebo sirupu z agáve
- 150 g ovsených vločiek
- 150 g drvených/jemných ovsených vločiek
- 100 g sušených brusníc, nasekaných
- 85 g sušených marhulí, nasekaných
- 75 g zmesi orechov, nasekaných

1. Rúru predhrejte na 180 stupňov. Plech alebo pekáčik o veľkosti 20 x 20 cm vysteľte papierom na pečenie. V malom hrnci priveďte k varu 200 ml vody a nasekané figy. Pomaly varte 5 minút. Potom figy dajte preč z ohňa a úplne ich rozmixujte ponorným mixérom na pastu. 

2. Hrniec vráťte späť na sporák, pridajte med a tuk. Priveďte k varu a za stáleho miešania varte ešte 1 minútu. 

3. Vo veľkej mise zmiešajte ovsené vločky, zvyšné nasekané ovocie a orechy. (Ovocie určite určite nasekajte, pretože nasekaním vám vznikne množstvo malých lepkavých kúskov ovocia, ktoré pomôžu flapjacks držať pohromade.) Prilejte figy s medom a tukom a všetko dôkladne zmiešajte.

4. Vysypte obsah misy do pekáčika a trochu utlačte celú zmes prstami. (Ak náhodou je váš plech/pekáčik väčší, utlačte ich len do rozmeru 20 x 20 cm, nebojte sa, neroztečú sa. Kebyže ich urobíte na väčší plech a necháte ich v tenšej vrstve ako som to urobila ja, budú sa vám tak škaredo drobiť ako mne.) Plech vložte do rúry a pečte 25-30 minút. Po vychladnutí nakrájajte flapjacks na porcie.

2 komentáre:

  1. Drahá Anetka! Tvoj blok ma nikdy nesklame. Rozhodli sme sa trošku zdravšie začať jesť a tieto tvoje flabjack su najlepšie ake sme kedy jedli!!! Len pokračuj v tom čo robiš lebo to robíš špičkovo.... ani neviem zratať koĺko mojich známych už ochutnalo tvoje recepty a vždy z nich boli unesení a pýtali si recept ty nikdy nesklameš!DAKUJEME!!!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ospravedlňujem sa za neskorú odpoveď. Ďakujem za pochvalu a teší ma, že sa vám môj blog tak páči! :-)

      Odstrániť

Ďakujem za váš milý komentár!