štvrtok 18. septembra 2008

Dokonalý tvarohový koláč v štyroch prevedeniach: rebarborový s jahodami, malinový a slivkový a ríbezľový

Toto je koláč, ktorý je pre mňa istotou ako uspieť. Je to asi jediný koláč, kde je cesto možno ešte lepšie ako plnka. Cesto je úžasne maslové a krásne vonia po vanilke. Koláč je skvelý nech ho urobíte z akéhokoľvek ovocia. Pôvodne vznikol ako rebarborový, ale robili sme ho aj so slivkami, malinami a najlepší je podľa mňa z ríbezlí alebo čučoriedok. Rada ho robí aj moja mama, ktorá inak nenávidí pečenie. Zvyčajne ho jeme neozdobený, jednoducho len tak. A niekedy naň ešte poukladáme čerstvé ovocie a polejeme ho tenkou vrstvou želatíny.
Takto vyzerá napríklad z malín:
 A toto je slivková obmena:
 A tento je rebarborový s jahodami navrchu:
_____________________________________________
Suroviny:
Cesto:
- 250 g polohrubej múky
- 1 ČL prášku do pečiva
- 2 žĺtky (bielky si odložte do plnky)
- 150 g masla
- 60 g práškového cukru
- 2 vanilkové cukry
Plnka:
- 500 g tvarohu
- 60 g práškového cukru
- 2 vajcia
- 2 PL hrubej múky
- 2 vanilkové cukry, podľa kyslosti ovocia aj viac
- ovocie; napr. 4-5 stoniek rebarbory/10 rozpolených sliviek//1 a pol šálky ríbezlí alebo čučoriedok/2 šálky malín
- prípadne ovocie navrch (nemusí byť); napr jahody
- 1 balíček čírej želatíny - a ak sa rozhodnete pre ovocie navrch

1. Najprv si koláčovú formu vystelieme papierom na pečenie. Papier "vmačkáme" do formy, aby sa jej lepšie prispôsobil a aby sa nám potom do nej lepšie ukladalo cesto.

2. Očistíme ovocie a nakrájame ho na kúsky, ak ide o rebarboru alebo slivky.

3. Všetky prísady na cesto spolu vymiesime na hladké cesto.

4. Celú formu pokryjeme vrstvou cesta; cesto najprv rozvaľkáme na pomúčenej doske a pokúsime sa ho preniesť do koláčovej formy. Potom ručne zaplátame cesto tam, kde sa roztrhlo.

5. Rúru si predhrejeme na 180 stupňov. Do misy dáme tvaroh, hrubú múku, všetok cukor a žĺtky a vymiešame, najlepšie mixérom.

6. V druhej nádobe vyšľaháme 4 bielky (2 čo nám ostali pri robení cesta a 2 čo nám ostali teraz). Ovocie vmiešame do tvarohovej zmesi a zľahka vmiešame aj sneh. 

7. Plnku vylejeme do formy, uhladíme a pečieme cca 50 minút. 

8. Ak chcete dať navrch ovocie, tak ho rozvrstvite po po koláči. Potom si uvarte číru želatínu podľa návodu na obale a pomaly po lyžiciach ňou oblievajte ovocie aby neoschlo/nezhnedlo a vyzeralo stále krásne. Nie je nutné minúť všetkú želatínu, potrebné je len vytvoriť na ovocí tenký film.

8 komentárov:

  1. Anetka, nasla som tvoj blog, ked som hladala inspiraciu na rebarborovy kolac. Bolo to v case rebarborovej sezony, chladnicka plna rebarbory, (s mojim priatelom sme odberatelmi bio-zeleniny a tak mame cersty kosik sezonnej zeleniny kazdy tyzden) a pred navstevou svojich potencionalnych svokrovcov sa zakazdym vytesujem z pecenia kolaca. Kolac sa vtedy vydaril, robila som ho niekolkokrat a odvtedy sem zabieham a.... jednoducho ta rada citam.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ahoj Monika, som stastna, ze mam dalsieho navstevnika mojho blogu. Tento rebarborovy kolac je laska na cely zivot:-), verim, ze si nim naozaj uspela!

    Chcem sa spytat na tie kosiky biozeleniny. Pocula som o tomto systeme v Cesku, ale na Slovensku pocujem o tom daco prvy krat. Kde sa da taketo nieco zohnat/objednat?

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Anetka,
    ja byvam vo Francuzsku a tu je taky system na podporu miestneho bio-polnohospodarstva. Vola sa AMAP (Associations pour le maintien d'une agriculture paysanne). Princip je v tom, ze si zakupime urodu na cely rok vopred aj so vsetkymi rizikami, ktore s tym suvisia (aj srnky vedia co je dobre). Takto je polnohospodar "poisteny" na svoje zivobytie. A potom mame 1x do tyzdna jedno distribucne miesto, kde si ideme vyzdvihnut svoj "kosik".
    Sem-tam si citam clanky o slovenskych biopotravinach a drzim palce vsetkym, co sa rozhodnu ist touto cestou. Drzime sa v lepsom priemere. A ked som na Slovensku, rada podporim bioproducentov.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ano ano o tomto projekte som uz vela citala, je to super napad. Hned ma prekvapilo, ze by take nieco bolo na Slovensku a ja o tom este neviem:-D, ale kedze vravis ze ide o Francuzsko, tak nic potom :-( Snad aj k nam taketo nieco dorazi!

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Mozno som prilis zvedava, ale: ty studujes nieco v suvislosti s potravinami? Nemusis odpovedat, ak nechces. Ja som potravinarsky chemik a moje zaujmy sa tulaju okolo biopotravin...

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Nie nie, nic take:-D Ja studujem anglictinu a informatiku, varenie je len moje hobby

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Uz rozvoniava! Super receptiky, su mi inspiraciou! Dakujem

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Super receptík, Anetka. Skutočne UNIVERZÁLNY a celoročný, odkedy som ho objavila, upiekla som už veľa koláčikov s rôznym ovocím a zakaždým sa veľmi rýchlo stratil z plechu. Už ho robím ako rutinu, ingrediencie sa dajú veľmi ľahko zapamätať a na prípravu mi stačia dve misky. Je to najsamsuper recept, aký som doposiaľ na internete našla! Vďaka Ti zaň!

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za váš milý komentár!