štvrtok 5. mája 2016

Gratinované zemiaky: konečne recept, ktorý funguje

Všetky recepty na gratinované zemiaky, resp. zemiaky dauphinoise, spočívajú v tom, že sa zemiaky varia v mlieku a smotane a následne sa premiestnia aj s mliekom do zapekacej misy a tam sa dopečú so syrom. Tekutiny ale vždy bolo príliš veľa a výsledok bol veľmi vodnatý a zemiaky vôbec nedržali tvar. Tak som trošku googlila a snažila som sa prísť na to, ako docieliť výsledok, ktorý sa bude podobať mojim očakávaniam. Výsledok mojej snahy vyšiel perfektne a o pár riadkov nižšie si nájdete môj recept.

Čo sa týka cibule a cesnaku, tie sa väčšinou varia spolu so zemiakmi v mlieku. Mňa tento typ prípravy ale veľmi nenadchol, takže som to trošku zmenila podľa seba a cibuľu s cesnakom som opiekla zvlášť a pridala som ich už k predvareným zemiakom.

_______________________________________
Ingrediencie:
- 2 kg zemiakov (očistených alebo aj so šupkou, je to na vás)
- 1 téglik smotany na šľahanie (cca 220 - 250 ml)
- cca 1 liter mlieka (ideálne polotučného)
- 2-3 bobkové listy
- čerstvo mleté čierne korenie, soľ,
- 1 poctivá ČL muškátového orieška
- 2 veľké cibule
- 3 strúčiky cesnaku
- 2 PL olivového oleja
- 200 g strúhaného syra s výraznou chuťou, ideálne tretina parmezánu a dve tretiny napr. goudy
- 2 kopcovité ČL dijonskej horčice
- 1 PL nasekaného čerstvého tymiánu (nemusí byť)

1. Do väčšieho hrnca nalejte smotanu, cca pol litra mlieka a pridajte bobkové listy. Kým smotana s mliekom zovrie, zemiaky nakrájajte na tenké polcentimetrové kolieska. Pridajte ich do hrnca. Dolejte toľko mlieka, aby boli zemiaky akurát zaliate. Pridajte štedro čerstvé mleté korenie, minimálne 2 ČL soli a muškátový oriešok. Premiešajte a varte 10 minút.

2. Rúru predhrejte na 200 stupňov. Očistite cibuľu a nakrájajte ju na polkolieska. Očistený cesnak nakrájajte na kolieska. Na panvici na oleji opečte cibuľu s cesnakom dosklovita.

3. Po 10 minútach varenia zemiakov ich dierovanou naberačkou postupne povyberajte z mlieka a premiestnite do pekáča alebo zapekacej misy. Môžete ich dať do zapekacej misy naraz a navrchu ich len posypte cibuľou a cesnakom a napokon syrom. Taktiež ale môžete urobiť jednotlivé vrstvy - zemiaky postupne prekladať vrstvou cibule s cesnakom a syrom.

4. Zvyšné mlieko so smotanou nechajte v odokrytom hrnci vrieť pri najsilnejšom plameni. Pridajte horčicu a nechajte variť tak dlho, kým sa tekutina nezredukuje na štvrtinu (cca 5-10 minút). Napokon vmiešajte tymián a polejte zredukovaným zhustnutým mliekom rovnomerne celý pekáč so zemiakmi. 

5. Vlože nezakrytý pekáč do rúry na najnižšiu mriežku a pečte 40 minút.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za váš milý komentár!