streda 22. júna 2016

Shakshuka či menemen: rýchle letné vajíčka s chuťou Blízkeho východu

„Anetka, to čo je za jedlo?“
„To je také... také... turecké lečo.“
:-)
Na Veľkú Noc som chcela rodičov zobrať na nejaký dobrý brunch a natrafila som na Meyan, turecké bistro s krásnym interiérom a skvelými recenziami. Práve tam som po prvý krát spoznala menemen a zistila som, ako štipka rímskej rasce vie dostať také "lečo" do úplne iného levelu.
Doma som si o tom trošku googlila a zistila som, že toto jedlo sa v menších obmenách objavuje v takmer celom Blízkom východe. Napríklad v tureckom menemene, ako môžete vidieť na obrázku vyššie, sa vajíčka zmiešajú so zeleninou dokopy, takže to napokon vyzerá skutočne ako také lečo. V shakshuke, čo je izrealská verzia, sa vajíčka nechávajú vcelku, ako vidíte na mojom prvom obrázku. Či to už urobíte tak či onak, určite si pochutíte! ;-)

____________________________________________
Ingrediencie pre 2-3 osoby:
(Dávku môžete aj zdvojnásobiť a použiť 6 vajec. Viac ako 6 vajec sa mi však do jednej panvice vmestiť nikdy nepodarilo, takže s väčšími dávkami už nepočítajte.)
- 3 PL olivového oleja
- 1 paprika
- 1 malá cibuľa
- 2 strúčiky cesnaku
- 100 g paprikovej klobásy, ideálne turecký sucuk alebo jeho inú podobnú balkánsku verziu a zistila som, že do shakshuky sa hodí aj španielske chorizo (nemusí byť)
- čili podľa chuti a odvahy
- 1/2 ČL červenej mletej papriky
- 3/4 ČL mletej rímskej rasce
- 1 konzerva nasekaných paradajok alebo 3-4 čerstvé paradajky bez šupky (čiže ich zalejte vriacou vodou a po 3-4 minútach ich prepláchnite studentou vodou a ošúpte ich) a tiež nakrájané na kocky
- soľ, čerstvo mleté čierne korenie, prípadne i cukor
- 4 vajcia
- 150 g syra feta (nemusí byť)
- nasekaný čerstvý koriander, petržlenová vňať alebo jarná cibuľka na posypanie na záver (nemusí byť)
+ pečivo ako príloha

1. Prichystajte si veľkú panvicu, ktorú môžete vložiť do rúry alebo panvicu, na ktorú máte pokrievku. Ak idete použiť panvicu, ktorú môžete vložiť rúry, rozohrejte rúru na 200 stupňov.

2. Panvicu dajte na sporák, rozohrejte v nej olej a pridajte nadrobno nakrájanú papriku, cibuľu, cesnak a klobásku. Miešajte a opekajte zhruba 5 minút.

3. Pridajte čili, mletú papriku, rímsku rascu, miešajte ešte 1 minútu a pridajte paradajky a cca 50 ml vody. Nechajte variť 5 minút a potom dochuťte soľou, korením a prípadne i cukrom, ak ste použili čerstvé paradajky, ktoré neboli príliš sladké.

4. Do paradajkovej zmesi urobte varechou jamky a do každej rozklepnite vajce. Každé vajce zvrchu trochu posoľte. Panvicu zakryte pokrievkou a varte na slabom ohni cca 7 minút - kým vajíčka nebudú tepelne upravené. Ak máte panvicu vhodnú do rúry, vložte ju do rúry na cca 7 minút. 

5. Na záver posypte jedlo fetou a nasekanými bylinkami alebo jarnou cibuľkou. Podávajte ihneď a ideálne s pečivom.

2 komentáre:

  1. Vyborny recept, pridali sme este jalapenos a bolo to extra chutne :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Pardon, prosim, teda v Berline (napr. Lezzet). su uplne ine lokaly, ktore dobre varia (napr.Lezzet). P: Vajci prilis tvrave menemen mi vobec nechutnal, bol absolutne mizerny: vajcia prilis tvrde, korenie fadne, ziaden turecky chlieb. Snad skusite par inych tureckych restauracii a bistro, nez odporucate...?

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za váš milý komentár!